zaterdag 12 december 2015

Julia sweater

Enige tijd geleden bestelde ik bij Mondepot een simpel grijs licht tricotstofje met een ribbeltje in.

Nood om iets simpels naaien voor mezelf en vervolgens kwam ik terug bij dit stofje en het patroon van de Julia sweater.

Het rekt niet zo heel goed maar hij draagt aangenamer dan de vorige versie want daar vind ik vooral dat de mouwen iets te vast zitten.

Het ging niet zonder slag of stoot om deze te maken,raar maar waar.

Is het omdat ik in een dipje zit dat het allemaal wat langer duurt eer ik het in zag hoe hij ook weer in elkaar gezet moest worden?

Zelfs over de mouwboordjes heb ik zeker een half uur zitten tobben hoe ik die in godsnaam mooi aan mijne mouw ging krijgen terwijl ik me zelfs niet kan herinneren dat ik bij de vorige daar over heb moeten nadenken ;)


Gelukkig heb je op het internet heel veel afbeeldingen van de mooie Julia sweater en linken naar toffe madammen die je uitleggen hoe je er een mouwboordje aan zet.

Met mijne overlock ging het vlot om het in elkaar te zetten behalve het halsboordje dat heb ik er af moeten halen wegens te kort.Ergens ver weg in mijn geheugen had ik dat de vorige keer ook aan de hand.

Een overlockstiksel haal je niet in 1 2 3 uit elkaar maar op mijn gemakje in de zetel naast de studerende zoon kwam het allemaal in orde.

Opnieuw langer en in de andere richting geknipt,eerst met de naaimachine er aangestikt,gepast,goed gekeurd en vervolgens met de overlock afgewerkt.


Hij zit zalig dat is een feit en hierbij enkele foto's door de zoon getrokken maar omdat het grijs weer is niet echt geweldige resultaten.Bij gebrek aan beter toon ik deze toch maar.



De achterkant


De voorkant

Op de foto valt vooral de stofvouw nog op en de plooien aan mijn armen.Iemand een idee hoe ik die plooien kan vermijden of komt het gewoon door het model?

Om het geheel iets te breken heb ik de boordjes met de binnenkant van het stof naar buiten gebruikt.Een tip die ik nog even mee geef,om te zorgen dat je naden van je mouw met het boordje mooi gelijk lopen: stik de naden een klein stukje vast met je naaimachine eer je het boordje er in zijn geheel met de overlock aan maakt want je moet natuurlijk een beetje rekken omdat je boordje smaller is en zo heeft hij geen kans om te verschuiven.

Volgende keer ga ik de boord van onderen ook iets langer maken want nu zit hij nogal strak.Aan de mouwen heeft hij dat niet.

Groetjes C.



Follow my blog with Bloglovin

12 opmerkingen:

  1. Ik vind het een mooi model van fijne stof. Wat heerlijk dat jij daar het geduld voor op kunt brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zou zonde geweest zijn als ik hem niet los gemaakt had want dan kon ik nu niet rond lopen met die heerlijke sweater,hé!

      Verwijderen
  2. Lekker comfy :) Gaat de stofvouw er niet gewoon met wassen uit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het wel,had het stof gewassen en het lag al een tijdje geplooid hier ;)

      Verwijderen
  3. Zo een comfy truien kan je nooit genoeg hebben. Ja dat is een gepruts overlock stiksel losmaken. Voor de Julia ga je best voor een stof die in twee richtingen rekt. Dat is een tip van Marte zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij rekte in 2 richtingen maar in een richting maar heel minimum dus daarom in de andere richting geknipt ;)

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja het teveel aan mijn hoofd hebben zal er ook wel een beetje mee te maken hebben maar hij is gelukt en draagt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen